MESSIAEN QUARTET COPENHAGEN

MQC er et nystartet ensemble med base i København. Medlemmerne har både sammen og hver for sig, mange års erfaring i kammermusik på internationalt niveau. Udover at gå i dybden med de eksisterende værker for besætningen vil de også udforske og udfordre det øvrige repertoir og skabe koncertprogrammer, der sætter forskellige tiders musik og de forskellige instrumentkombinationer kvartetten har mulighed for overfor hinanden. Derfor kan man høre både solistiske præstationer, intens kammermusik og orkestrale arrangementer i løbet af en koncert med ensemblet

Violinisten Malin William-Olsson har siden 2011 været ansat som koncertmester i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hun spiller derudover i Stockholm Syndrome Ensemble og Mahler Chamber Orchestra og var i tre år medlem af Talisker Quartet.

Cellisten Carl-Oscar Østerlind har vundet en lang række priser bla. førsteprisen i Den Danske Strygerkonkurrence og DR’s Kammermusikkonkurrence samt modtaget Jacob Gades Store Legat. Han er uddannet i Stockholm, København og Los Angeles hos bl.a. Ralph Kirshbaum og Torleif Thedéen og har optrådt som solist med orkestre i Skandinavien, USA og Mexico. Carl-Oscar har været kontraktansat som solocellist i Copenhagen Phil og Helsingborgs Symfoniorkester. Carl-Oscar er medstifter af Den Danske Strygekvartet.

“Der blev spillet med et overskud og et engagement hos ensemblets fire musikere, så man konstant blev fanget ind af hvert enkelt værk og fik vist, hvori dets individuelle kvaliteter bestod.”Berlingske Tidende

Kristoffer Hyldig, klaver, debuterede i 2010 fra solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og har siden været solist med Det Kgl. Kapel og Copenhagen Phil m.fl. Han har indspillet flere cd’er med musik af Olivier Messiaen, heriblandt tre udgivet på Naxos sammen med mezzosopranen Hetna Regitze Bruun, den ene nomineret til P2-prisen. I 2009 modtog Kristoffer juryens specialpris i EU Piano Competition, og han er blevet tildelt flere priser, heriblandt Musikanmelderringens Kunstnerpris og Jakob Gades Store Legat. Kristoffer har optrådt som solist i Messiaens Turangalilasymfoni sammen med Det Kgl. Kapel.

Den svensk-ungarske klarinettist, Viktor Wennesz er ansat som koncertmester i Den Kongelige Livgardes Musikkorps. Han er uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og spiller nu hyppigt i Det Kgl. Kapel, ATHELAS Sinfonietta, Esbjerg Ensemble mv. Han har været solist bl.a i Tivolis Koncertsal og vandt i 2007 Marco Fiorindo Internationale Kammermusikkonkurrence som medlem af blæserkvintetten Carion. I 2012 indspillede han en anmelderrost CD med Olivier Messiaens “Kvartet til tidens ende”.

Læs mere om Messiaen Quartet Copenhagen på www.messiaenquartetcopenhagen.com

Trio Amerise

Trio Amerise er en blæsertrio bestående af Ragnhildur Jósefsdóttir på fløjte, Morten Sønderskov Jensen på klarinet og Lucia Amerise på fagot. Trioen er et af de få etablerede ensembler af sin slags i Danmark, med den sjældne kombination fløjte, klarinet og fagot. Ensemblet blev også i 2013 det første og hidtil eneste blæserensemble til at blive optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums Solistklasse for Ensembler, hvorfra de debuterede i februar 2017.

Trio Amerise har desuden optrådt ved flere lejligheder i både Sverige, Island og Tyskland og var blandt de 16 deltagere ved P2s kammermusikkonkurrence i 2014. De vandt senere samme år 2. pris ved konservatoriets interne kammermusikkonkurrence.

Trioens medlemmer kommer fra tre nordiske lande; Island, Danmark og Sverige. Navnet Trio Amerise er dog hentet fra Lucias argentinske rødder. De har spillet koncerter i store dele af Norden samt Tyskland, og var blandt de 16 deltagere ved P2s kammermusikkonkurrence i 2014. Senere samme år vandt de 2. pris ved konservatoriets interne kammermusikkonkurrence.

En af trioens primære visioner er at have musik fra alle tre nordiske lande blandet ind i et i forvejen bredt repertoire af forskellige klassiske værker. Trio Amerise samarbejder derfor med komponister fra de nordiske lande om at få skrevet ny nordisk musik tilegnet Trioen – det første værk blev skrevet i 2014 af islandske Hafdís Bjarnadóttir, og uropført af Trioen samme år i den islandske ambassadørbolig i København.

Trioen har i løbet af deres studier i solistklassen også arbejdet med at udforske de klassiske koncertformer på forskellig vis; de har eksperimenteret med udenadspil, bevægelser/formationer på scenen, samarbejde med andre musikere og andre ensembler, samt samarbejde med lysdesignere.

Læs mere om Trio Amerise på www.trioamerise.com

Nordic String Quartet

Nordic String Quartet blev dannet i foråret 2013 ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København. Kvartetten består af fire passionerede strygere, der alle brænder for kammermusik. Kvartetten har allerede markeret sig på den skandinaviske musikscene og haft omfattende koncertvirksomhed i ind og udland, og de høster stor anerkendelse for samspil og interpretation.

Efter invitation fra Kongehuset optrådte de i august 2013 ved Dronning Margrethe og Prins Henriks årlige sommerkoncert på deres slot i Caix, Frankrig, hvor de høstede stor anerkendelse for deres spil.

I November 2013 spillede Nordic String Quartet en koncert sammen med den berømte pianist Boris Berman fra Yale University, og oktober 2014 sammen med den kendte lettiske klaversolist Sergej Osokin, hvor de spillede nogle af de største klaverkvintetter fra kvintetrepertoireet.

“…en virkelig tight udførelse fra den glimrende Nordic String Quartet, der i dén grad har fået musikken ind under huden.”Politiken 7/10-2016

Juni 2014 blev de med højeste karakter optaget ved Det kongelige Danske Musikkonservatoriums Solistklasse for Ensembler, hvor de nu studerer hos professor Tim Frederiksen. Samme måned vandt de 1. Pris i Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums Legatkonkurrence. Kvartetten modtog Odd Fellow Logernes Musikpris 2014 samt Sonnings Talentpris 2017.

De har allerede haft en række prestigefyldte koncerter til bl.a. Tivoli Festival, Copenhagen Summer Festival, Fanø Kammermusikfestival, Bornholm Kammermusikfestival og Ofelia Live i Skuespilshuset. Kvartetten vil debutere fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums Solistklasse i januar 2018.

Læs mere om Nordic String Quartet på www.nordicstringquartet.com

Dahlia String Trio

Dahlia String Trio består af Emma Steele, koncertmester i Det Kongelige Kapel, Sune Ranmo, solobratschist i Det Kongelige Kapel, og Dorothea Wolff, solocellist i Odense Symfoniorkester. Trioen blev dannet i vinter 2017 efter en opførelse af Bachs Goldberg Variationer, hvor de tre musikere hurtigt fandt et fælles musikalsk sprog og begejstring for kammermusik. Dahlia String Trios ‘klassiske’ strygetrio-repertoire er omfattende og de inviterer ofte gæstemusikere for at få et varieret program.

Læs mere om Dahlia String Trio på www.dahliatrio.com