Tirsdag d. 27. oktober 2020

Concerto Copenhagen (gæstespil) “Berwald og Beethoven”

Septet op. 20 blev uropført i april 1800 i Wien, og blev hurtigt et af Ludvig van Beethovens mest spillede værker. Septettens gennemgående lette, lyse karakter, de iørefaldende melodier, og de legende farver i sammenspillet imellem blæsere og strygere, var for mange at foretrække fremfor den mere dramatiske og fortættede musik Beethoven ellers var blevet kendt for.

I 1828 præsenterede svenske Franz Berwald sin Grand Septet for de samme syv instrumenter som Beethovens. Udover instrumenteringen, har Berwald også ladet sig inspirere af sin tyske kollega, når det gælder værkets karakter: den dramatiske, langsomme start viger hurtigt til fordel for let og elegant musik, hvor både melodier og farverigdom sagtens kan måle sig med Beethovens, og Grand Septet fremstår som ét af Berwalds mest vellykkede og inspirerende værker.

Concerto Copenhagens koncertmester Fredrik From leder ensemblet og spiller den solistiske (og sine steder halsbrækkende virtuose) violinstemme.

Før koncerten er der en koncertintroduktion ved Frode Andersen, som er Concerto Copenhagens projektleder.

F.A. Berwald: Grand Septet i Bb-dur, IFB 14
L. Boccherini: Trio for violin, bratsch og cello i F-dur, op. 14, nr. 6
– – –
L. van Beethoven: Septet i Es-dur, op. 20

Billetter og praktisk info

Koncertintroduktion kl. 18.45-19.15 ved Frode Andersen, Concerto Copenhagens projektleder.

Koncerten starter 19.30.

Køb din billet på linket herunder (Safeticket). Af coronahensyn sælger vi ikke billetter i døren for at mindske kødannelser.

Billetpris 150 ,- (studerende 80,-) plus gebyr.

Concerto Copenhagen (gæstespil) "Berwald og Beethoven"