Tirsdag d. 2. maj 2023

osterbroUncategorized

Happy Hour

kl. 19.30

Billetter: https://koncertforening.safeticket.dk/happy?fbclid=IwAR0LDR3oBqbEqb_u5cx0URexLKnauCanMcnaWVE4BMBATGAU69SBIlFhZDM

Dahlia Trio spiller 1+ 2 + 3 : et program af solo, duo, og trio værker. Interessante og sjove stykker fra 1900-tallet, og det smukke Beethoven strygetrio i es-dur.

Program:
Ysaÿe, Solo Sonate for violin nr. 5
Clarke, 2 Stykker for bratsch og cello
Klein, Strygetrio
Beethoven, Strygetrio Op. 3 i es-dur

Eugène-Auguste Ysaÿe (1858 – 1931) var en belgisk violinvirtuos, komponist og dirigent. Hans 6 solosonater for violin var inspireret af det lignende sæt af J. S. Bach.

Rebecca Clarke (1886 – 1979) var en britisk-amerikansk klassisk komponist og bratschist. Internationalt kendt som bratschvirtuos blev hun også en af de første kvindelige professionelle orkesterspillere. Interessen for sine kompositioner blev genoplivet i 1976, og den Rebecca Clarke Society blev etableret i 2000 for at fremme hendes musik.

Gideon Klein (1919 – 1945) var en tjekkoslovakisk pianist og komponist. Han inviteret til at læse på Royal Academy og Music i London i 1940 men blev forhindret at rejse på grund af anti-jødiske love. Han nåede at skrive mange kammerværker for strygere, blæsere og sang, inden han døde i Auschwitz i en alder af 25 år.