Luft fra en anden planet

Trine Bastrup Møller, Emma Steele og Dorothea Wolff med venner

NB: Desværre måtte Trine Bastrup Møller aflyse på grund af sygdom, men fantastiske sopran Signe Asmussen er sprunget ind!

Tirsdag den 12. marts 2024
kl.19:30

“Luft fra en anden planet”

Østerbro Koncertforening fejrer i hele 2024 Arnold Schönbergs 150-års jubilæum, samt de omgivelser han levede og arbejdede i.

Schönbergs strygekvartet nr. 2 fra 1908 var et banebrydende værk, der markerede et stort vendepunkt i sit eget og hele den anden wienerskoles musikalske sprog. Den tredje og fjerde sats er med sopran; tonesætninger af tekster af Stefan George. De betydningsfulde ord “Ich fühle Luft von anderem Planeten” (“jeg mærker luft fra en anden planet”) markerer begyndelsen på Schönbergs første fuldt atonale sats. Vi er utrolig glad for at kunne præsentere dette værk fortolket af stjernesopran Trine Bastrup Møller!

Dette mesterværk indrammes af yderlige to strygekvartetter fra hhv den anden og den første wienerskole: Anton Weberns “Langsamer Satz” fra 1907 og Franz Schuberts strygekvartet “Rosamunde”.

Trine Bastrup Møller, sopran

Emma Steele, violin

Desislava Vaskova Kostova, violin

Ida Speyer Grøn, bratsch